INTERESSER
Generelt
interesserer de fleste ting mig, og det bunder måske ud i at jeg hele
tiden gerne vil lære noget nyt. Jeg synes, at en hvis nysgerrighed er
sund, for hvis man ikke er nysgerrig, så lærer man heller ikke noget
nyt.
Links
til de internetsider jeg benytter meget, er anbragt under kategorien
Foretrukne.
Ellers er mine
foretrukne interesser:
Biler, Formel 1,
Motorcykler, Naturfotografering,
Musik, Fly, Rejser
og det seneste "old school" Barbering.
|
Biler
Som så mange andre hankønsvæsner har jeg en lige så naturlig interesse
for biler, som kvinder har for sko.
Der er ikke noget som en fuldblods
sportsvogn eller racer. Designet, teknikken og præstationerne kan
ligefrem få pulsen til at stige.
Rigtige fuldblods sportsvogne hvor det hele samles i en højere enhed, kan efter min mening kun være italienske
eller engelske.
Og toppen af kransekagen, ingen ved siden af eller over, er rød, blodrød -
FERRARI.
Under 'Foretrukne
→
Biler' er der links til de mærker, jeg synes er
specielle, samt mærkets historie.
|
Formel 1
Denne interesse har naturligvis sit udgangspunkt i interessen for
ovenstående.
Og lad det være konstateret med det samme: Jeg er ikke
Ferrari fanatiker (Tifosi), jeg vil betegne mig som værende superentusiast
- men det er ikke sikkert, at familien er enig med mig på det punkt.
Det rør mig en papand, hvem der sidder bag rattet i Ferraris F1
racer, så længe holdet bare vinder - og det sker jo da heldigvis af og
til :o)) - selv om det har set lidt sløjt ud i 2005.
Til dato
(2010) har Ferrari vundet 16
verdensmesterskaber for konstruktører og 11 individuelle mesterskaber i Formel 1.
Konstruktør
mesterskaber
1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979,
1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003 og 2004, 2007, 2008.
Individuelle
mesterskaber
1952
og 1953 - Alberto Ascari
1975 og 1977 -
Niki Lauda
2000-2004 - Michael
Schumacher
2007
- Kimi Räikönnen.
Hvis det på nogen måde har interesse, så er linket til Ferraris
historie samt
hjemmesiden et besøg værd.
|
Motorcykel
Jeg var så heldig at få kørekort til motorcykel i Forsvaret, da vi
brugte motorcykler til bl.a. kurerpost. De første motorcykler vi havde
dér, var Yamaha DT eller XT 250, de kunne dog ikke holde til arbejdet, så man
skiftede til BMW R 65 GS, en rigtig god motorcykel på landevejen, men den var lige
tung nok til egentlig terrænkørsel. Yamaha'en var noget lettere at få op
af et hul (125 kg) end bimmeren (225 kg).
Min første motorcykel var en Yamaha XS 360, jeg dog ikke havde ret lang
tid. Motorcyklen blev lagt på hylden bl.a. pga. mit karriereskifte,
men nu synes jeg det er på tide at tage interessen op igen, så det vil
jeg gøre ved inden for det næste år at investere i en. (skrevet i foråret
2005).
Jeg har en lille plan om at køre rundt i Skotland på MC i 2007 eller
2008.
Siden jeg skrev
ovenstående, er der sket dét, at jeg har fundet min drømmecykel!
(september 2005)
Min store drøm har
altid været at "få" en Ducati eller Cagiva (jeg har et svagt punkt
med hensyn til italienske køretøjer), og jeg troede aldrig, at min pengepung ville
række til en sådan.
Men en helt
almindelig tirsdag aften, hvor jeg bare skimmede gennem forskellige
annoncer bare for at følge med i udbuddet, ja så var hun der pludselig -
en fræk gul Ducati 750 SS, og bedst af alt; hun var ikke særlig gammel,
havde ikke kørt ret meget, og vigtigst - hun lå næsten inden for min økonomiske formåen.
Så med velvillig
hjælp fra banken, jeg har nærmest leaset Duc'en, kørte jeg til Lystrup ved Århus om lørdagen (www.larsenmotorcykler.dk),
for at se om cyklen stod mål med billedet.
Det gjorde den,
jeg turde faktisk ikke forlade butikken uden at have købt den, så det
gjorde jeg - jeg blev nærmest nødt til det, ellers havde jeg ingen søvn
fået.
Mænd ved hvad jeg
mener, og til kvinderne kan jeg bedst forklare det med; det er på samme
måde, når I har set et par sko, der bare matcher jeres bedste outfit.
Hvis man overvejer
at købe motorcykel, så kan jeg varmt anbefale Larsen motorcykler,
betjeningen er helt i top, og udvalget af motorcykler er stort.
Pt. er der jo ikke
så meget tilbage af sæsonen (okt. 2005), men så snart vejret bare er nogenlunde,
bliver Ducati'en luftet.
Jeg har også
fundet ud af, at en hjelm har mere end én sikkerhedsfunktion, udover den
åbenlyse, så forhindrer den også forstrækning af smile-musklerne. Hvis
det ikke var for hjelmen, sad mundvigene bag ørerne.
Nu er jeg så
spændt på, hvor lang tid jeg får lov at køre på den, for den er godt nok
svær at holde under klippekortsgrænsen - men jeg prøver.
Et par billeder af
min gule "cykel" findes her.
Link til
Moderskibet her
og den danske importør
her
Og til Ducati Klub
Danmark her
Jeg har et par projekter i tankerne mht. til motorcyklen.
Når jeg har fået kørt rusten af kadaveret, og her mener jeg ikke MC'en,
håber jeg, at jeg kan komme en tur rundt i Skotland på 2 hjul, noget jeg
håber snart vil ske. Med alle de små og snirklede veje de har
i Skotland, samt det fantastiske landskab, må en ferie på 2 hjul dér,
være alle tiders (min yderligere mening om Skotland kan ses
her).
Det andet projekt er mere nærværende, for når jeg nu
alligevel er ude at køre, kan jeg lige så godt have noget at køre efter.
Når man kommer rundt i landet, så findes der mange byer med sjove eller
underlige navne, så projektet går ud på at samle disse byer og steder.
Min plan er at tage et foto af Duc'en sammen med byskiltet eller på
stedet med det specielle navn.
Billederne kan ses her |
Naturfotografering
Der er ikke noget så skønt som at komme ud
at trave i naturen medbringende kameraet.
Det jeg primært går efter er rådyr og kronhjorte, landskabsbilleder,
hegnspæle (jeg ved ikke hvorfor, men der er et eller andet) og
sjældne planter som f.eks. blomsten Vårkobjælde og planterne i
ulvefods-familien.
Bevæbnet med kamera er man
så heldig, at det er jagtsæson hele året, og man kan tage sjældne
planter med hjem i form af et billede og lade planterne stå, hvor de
hører hjemme - i naturen.
Under Foto har jeg lagt nogle af de fotos, jeg har taget i årenes løb.
|
Musik
Der findes musik til enhver lejlighed og mange genre -
Pop, Rock, Jazz, Opera m.fl., og jeg lytter med stor fornøjelse til
de fleste. Om det har noget at gøre med alderen ved jeg ikke, men i de
senere år er min interesse for opera steget.
Men bedst af alt er nu Country. Ferrari er bil med sjæl, country er musik
med sjæl.
Og i den forbindelse vil jeg gerne
understrege, at countrymusik er meget mere og andet end
Johnny Cash,
Dolly Parton,
Patsy Cline og
Kenny Rogers.
Ud
over de ovenstående som laver udmærket countrymusik, så er nogle af dem,
jeg godt kan lide at lytte til
(klik på navnet for at komme til den officielle hjemmeside);
|
Mandlige kunstnere:
Garth Brooks
(en af favoritterne)
Joe Diffie
Alan
Jackson
Little Texas
(der endelig er tilbage)
John Michael
Montgomery
Travis Tritt
(bestemt en af favoritterne)
Trace
Adkins
(en af favoritterne) |
Kvindelige kunstnere:
Ester Brohus
(dansk)
Faith Hill (bestemt en
af favoritterne).
Kathy Mattea
Martina McBride (bestemt en af favoritterne)
Reba
McEntire
Jo
Dee Messina
Lorrie
Morgan (bestemt en af favoritterne)
LeAnn Rimes (bestemt en af favoritterne)
Tamra
Rosanes (amerikaner bosiddende i Danmark)
Pam
Tillis
Shania Twain (de første albums, hun er blevet lidt for meget
main-stream pop nu)
Chely
Wright
Trisha
Yearwood (en af favoritterne)
|
Fly
Der er noget lige så fascinerende ved fly som biler,
noget jeg ikke kan
beskrive. Her banker
hjertet især for militære fly, nærmere bestemt jagerfly, uanset
oprindelsesland og alder.
Jeg har tidligere været
10 år i flyvevåbnet, så det er måske en arbejdsskade, det har i hvert
fald ikke kureret interessen - tværtimod.
|
Rejser
Jeg vil give H. C. Andersen lidt ret i, "at rejse er at leve". Men når man
har været ude , så er det nu også skønt at komme hjem igen.
Når jeg rejser, så er det oftest
sammen med familie eller gode venner, det giver på en eller anden måde
noget mere, da man jo sjældent ser helt ens på tingene, og så har man jo
chancen for at lære noget nyt.
Jeg
satte mig for mange år siden et mål om at besøge/erobre mindst 10
forskellige lande med forestillingen om, at der ville gå rigtig lang tid inden det blev opfyldt - om nogensinde.
Men i 2000 blev målet pludselig
nået, ikke mindst takket være lavprisflyselskaberne der giver én
mulighed for, at komme
billigt rundt i Europa.
Mit kriterie for at tælle en rejse
som en erobring er, at man som minimum
skal have overnattet mere end én nat i landet, og været ude at se noget.
Det med at ligge en hel ferie ved poolen eller stranden er ikke mig, jeg
vil opleve og lære noget.
Mine 10 erobringer er: Tyskland
(5 gange), Norge (2), Skotland (6), Irland (2),
Italien (2), Spanien - De kanariske øer (4), Tunesien (1), Østrig (1), USA
(1) og Caribien
(1).
Nu ved jeg godt, Caribien ikke er
et land men et område, men da vi sejlede rundt i området i 8 dage,
tæller jeg den som en erobring. Jeg sætter jo selv kriterierne ;o)
I Caribien besøgte vi Puerto Rico,
St. Croix, St. Lucia, Barbados, Antigua og St. Thomas.
Jeg er bestemt ikke færdig med at
rejse, bare fordi målet er nået, når ét mål er
opfyldt, så må man sætte sig et nyt.
Så p.t. er mine kommende mål: en tur gennem
Panama-kanalen (planlægningen er i gang. Mål: efteråret 2006
- er gjort), Portugal (både fastlandet og
Azorerne, Mål: måske én af dem i 2010/11),
Skotland på motorcykel (mål: 2011/12).
|
Mit foretrukne rejsemål er
dog helt klart Skotland. Det har et helt specielt
sted i mit hjerte, og derfor har jeg valgt at uddybe det på
sin egen side.
Klik her eller
på flaget,
hvis du vil vide mere om Skotland.
|
Barbering
Tja,
egentlig er det jo ganske ligetil; maskine eller moderne skraber. Men
nej, jeg er gået "back to basics".
Jeg
er blevet godt og grundigt træt af bl.a. priserne på de moderne
skraberes blade, og selvom der kommer flere og flere blade på
skraberhovedet, så bliver barberingen ikke bedre, tværtimod - men det er nemt og
hurtigt.
Ved
at gå tilbage til en "rigtig" barberskraber med barberblad
eller ragekniv er
hele ritualet omkring barberingen blevet til en nydelse, frem for noget
der bare skal overstås. Det tager længere tid, men der er nu noget
specielt ved at røre sin egen skum og derefter smøre den i hovedet med
en barberkost af rigtig hår, uanset om det er gris eller grævling.
For
en nærmere uddybning, udstyrsliste og linksamling klik her.
|
|